Zašto je matematika važna? (Tragom jednog zadatka sa razgovora za posao)


Nebojša Ikodinović




Za naslov je izabrano pitanje na koje se uvek iznova traže odgovori koji su usaglašeni sa stalnim promenama u obrazovanju i nastavnoj praksi. Stereotipni odgovori uglavnom ističu praktiqne primene matematike, često s posebnim naglaskom na svakodnevni život i aktuelne prirodno-društvene teme. U novije vreme, odgovori se sve više preusmeravaju na uticaj uqenja matematike na razvoj kognitivnih sposobnosti, na razvoj pamćenja, učenja, mišljenja, zaključivaj a itd. Vodjeni upravo ovim idejama, pokušaćemo da obrazložimo i afirmišemo tezu da naglašavanje stvaralačkih aspekata matematike snažno razvija više nivoe mišljenja i istovremeno značajno stimuliše funkcionalnu upotrebu matematike. Opšta priča biće izložena kroz rešavanje jednog zanimljivog i neobičnog zadataka koji ćemo analizirati iz različitih uglova: u nastavnom kontekstu, kao polazište za stvaranje matematike, sa stanovišta kognitivne nauke.